Fra 100k til 400k pr mnd: På 4 måneder

Vi testet hypotesen om at en strømlinjeformet omnikanal-strategi for digital marekdsføring ikke trenger å være forbeholdt de store sluggerne. Vi strupet kostnadene til et nivå nettbutikken kunne leve med og satt i gang.

Videre i denne artikkelen forklarer vi akkurat hvordan hypotesen ble testet, hvilke forutsetninger som måtte være på plass og hvilke resultater grunderen fikk.

Se hva vi gjorde

Fra 100k til 400k pr mnd: På 4 måneder

Vi testet hypotesen om at strømlinjeformet omnikanal-strategi for digital markedsføring ikke trenger å være forbeholdt de store sluggerne. Vi strupet kostnadene til et nivå nettbutikken kunne leve med og satt i gang. Videre i denne artikkelen forklarer vi akkurat hvordan hypotesene ble testet, hvilke forutsetninger som måtte være på plass og hvilke resultater grunderen fikk.

 / Patago.no

se hva vi gjorde

I dag skal vi vise dere hvordan vi ved hjelp av omnikanalmarkedsføring dro en nettbutikk (Detailshop.no) fra 100.000,- til over 400.000,- per mnd på 4 måneder…

… Når sant skal sies hadde ikke denne nettbutikken 100.000,- pr mnd i omsetning.

Nettsiden ble startet fra scratch, med 0 i omsetning i Juni 2020, men grunderen sin gamle nettbutikk (storefot.no) omsatte 100k per mnd, e-postlister og facebook-pagen ble overført til Detailshop.no.

Faktisk 4-doblet vi ikke bare omsetningen vi:

  • 4-doblet trafikken til siden
  • Økte antall ordre med omlag 4.
  • Økte antall følgere i sosiale medier med 2.500 (Instagram, Facebook, YouTube)
  • Økte antall følgere i epost-listen deres betraktelig.
  • 8-doblet den organiske

 

Jeg vil ha hjelp av dere til å øke salget på vår nettbutikk!

Noe som vil gi nettbutikken alle forutsetninger for å fortsette veksten uavhengig av annonser.

Så hvordan fikk vi til dette? 

Vel, fortsett lesingen, så vil vi ta deg skritt for skritt gjennom prosessen vi brukte.

Forutsetnigner for casen

Kunden (Detailshop.no) er en nettbutikk i bilpleiebransjen – og konkurrerer mot en håndfull andre etablerte nettbutikker som gjør en god jobb med markedsføring i den digitale sfæren.

En gjenganger for konkurransen er at de anvender annonsering aktivt og at de jobber systematisk med både video, SoMe og SEO.

Det første vi gjorde:

  • Analyserte konkurrentens SEO og speilet den opp mot egen søkeordsanalyse
  • Analyserte konkurrentens annonseringsløp i SoMe (Facebook, Instagram)
  • Analyserte konkurrentens annonseringsløp i Google/YouTube.

Analysen avdekket at enkelte av disse aktørene, spesielt 2 av de, virkelig visste hva de holdt på med. Likevel klarte analysen vår å avdekke muligheter for oss.

Vi tok læring fra konkurrentenes framgangsmåte parallelt med å finne markedskanaler hvor konkurrentene ikke var synlig.

Sentrale utfordringer vi måtte løse

  • Selskapet var en start-up med kun 150.000,- i aksjekapital – dette medførte stramme budsjetter – med lite rom for testing og feiling på annonseringssiden.
  • De hadde kun mulighet til å bruke 20.000,- på annonsering den første måneden.
  • De trengte en ROAS (avkastning på brukte annonsekroner) på 4x for å drive lønnsomt. Det betyr at de måtte selge for 1000,- hver gang de brukte 250,-.

I tillegg valgte selskapet å ekskludere tilbud 100%. I frykt for å ikke oppnå lønnsomhet ønsket de ikke å gi en eneste krone i tilbud…

… Dette er i motsetning til resten av bransjen hvor tilbud er daglig brukt som fremste salgsmiddel.

Slik utviklet vi enn 6-stegs plan for markedsføring

Vi hadde uten tvil en utfordrende case å jobbe med…

… Likevel brukte vi resultatet fra analysen til å komme opp med denne 6-stegs planen:

 

Steg #1 – Tilbudet

For at salget skulle fungere var vi helt avhengig av utvikle et tilbud som potensielle kunder ønsker å kjøpe.

Ettersom at tidsbegrensede tilbud og rabatter var uaktuelt ble vi enig om å utvikle et litt annerledes verdiforslag enn bransjen ellers var vant til:

  1. Alle kunder som handler hos Detailshop får 10% av handlesummen i en virtuell lommebok på nettbutikken som de kan bruke på senere innkjøp. Dette kom som innspill fra grunderen, og teknisk ble dette løst med en woocommerce-plugin, og kommunisert på strategiske områder via alle undersider på nettstedet.
  2. Alle kunder som handlet på Detailshop for første gang fikk giveaways av produkter, hvor verdien av giveaways økte i takt med ordresummen. Dette ble også kommunisert på samtlige undersider på nettstedet. (se her)

 

Steg #2 – Teknisk SEO

Vi forstod at en fullskala SEO-satsing ville bli helt nødvendig for at denne nettbutikken skulle nå sine ambisjoner over lenger tid.

For øvrig visste vi også at selskapet hadde svært begrensete økonomisk midler.

Ettersom at selskapet ikke var i posisjon til å kunne investere skikkelig i SEO fra starten, valgte vi å begrense SEO-arbeidet til å kun utvikle en så teknisk optimal nettbutikk som mulig.

Dette gjorde vi ved å:

  • Utvikle nettsiden i WordPress/Woocommerce for å gjøre grunnlaget best mulig optimalisert
  • Optimalisere titler, lenker, kategorier og UX
  • Optimalisere nettsidens fart.

Denne innsatsen hadde som mål å sikre at nettstedet ikke trenger en make-over når SEO-arbeidet senere skulle starte. Den skulle også legge til rette for at nettsiden i hvertfall fikk noe organisk trafikk.

Organisk trafikk fra søkemotoren stod for: 81.900,- i September-Oktober

 

Steg #3 – Facebook og Instagram ads

Vi visste at vi måtte ha klart et løp som fungerte og var lønnsom for annonsering på Facebook og Instagram, og det rivende fort. For å få til dette innenfor budsjettene til Detailshop tok vi 3 viktige valg:

  1. Vi valgte at nettbutikken og grunder selv måtte stille med innhold til annonsene (bilder, video, tekst) løpende i en Google drive for å holde kostnadsbildet nede. Tommy (daglig leder i Detailshop) gjorde en solid jobb og sendte over en rekke forslag til annonser.
  2. Vi sørget for at den daglige tekniske grunt-worken i ads-manager ble outsourcet til internasjonale ledende (men rimeligere) arbeidskraft.
  3. Vi opprettet og driftet et annonseringsløp bestående av både kaldt publikum, retargeting basert på besøk, retargeting basert på personer som hadde lagt til handlekurv og retargeting basert på personer som allerede hadde kjøpt.

I løpet av den første måneden inkluderte vi også annonser mot personer som minnet om kjøpegruppen.

Denne kanalen stod for: 457.000,- i September-Oktober

 

Steg #4 – Google shopping

Google shopping ble også innført i første driftsmåned (Juni). Google Shopping ble innført først av kanalene fordi vi kjenner til at det er lettere å sikre lønnsomhet i denne kanalen enn i de andre kanalene via Google. Følgende tiltak var kritisk for tidlig suksess:

  1. Nettbutikken ordnet produktbilder som skilte seg fra konkurrentene
  2. Vi integrerte lagerstatus/priser og produkter med Google for automatisk oppdatering
  3. Vi optimaliserte produktitlene for maksimal synlighet.
  4. Vi investerte 7000,- over 14 dager (som vi så på som tapte) for å la google optimalisere annonsene.
  5. Så snart 7.000,- var brukt endret via kampanje til å kreve minimum 4x Roas av Google.

 

Steg #5 – Google search ads, Smart retargeting og YouTube ads

 

Etter at vi følte oss trygg på avkastningen fra Google Shopping og annonsering i SoMe, bestemte vi oss for å skalere til neste kanal. Denne gangen (i 3. måned) implementerte vi søkeannonser, display-ads og YouTube-ads.

Denne formen for markedsføring er svært konkurranseutsatt og ofte utfordrende å få lønnsom. Grunnet risikoen valgte vil å implementere disse kanalene mot slutten av testen.

Google og YouTube stod for: 142.500,-  i September-Oktober

 

Steg #6 – Affiliates

Vi implementerte en siste markedskanal så sent som i Oktober. Vi koblet på vårt nettverk innenfor affiliatemarkedsføring. Denne formen for markedsføring betaler 3. parts nettsider og markedsførere en provisjon hver gang de driver trafikk som konverterer til Detailshop.no. Arbeidet med affiliates er nylig påbegynt og vokser fremdeles uke for uke. Blant affiliatepartnere vi fikk med på laget er Fjordkraft, Norwegian, Kickback, Beste i test, Prisjakt og flere nisjerelevante nettsteder.

Affiliates stod for: 22.800,- i Oktober

Resultatene

Veksten viste seg å bli fenomenal..

Det samme bør sies om avkastningen..

 

Dette er en case-study vi er fornøyd med – ettersom at vi måtte løse mange utfordringer for å komme i mål!

Ta kontakt med oss for å finne ut om vi kan hjelpe din nettbutikk her.

    SEO-budsjett pr mnd