Lokalt renholdsfirma:

Fra 39 til 2.371 besøkende pr måned på 20 måneder

Vi testet hypotesen om at en strømlinjeformet SEO-prosess for det lokale renholdsfirmaet var gjennomførbart. Vi brukte virkemidler fra SEO-arbeid som tidligere kun var forbeholdt enterprisene og sørget for at det lokale renholdsfirmaet Riktig Renhold ble dominant på internett i sitt geografiske nedslagsfelt.

Videre i denne artikkelen forklarer vi akkurat hvordan hypotesen ble testet, hvilke forutsetninger som måtte være på plass og hvilke resultater grunderen fikk.

Se hva vi gjorde

Lokalt renholdsfirma: Fra 39 til 2.371 besøkende pr måned på 20 måneder

Vi testet hypotesen om at en strømlinjeformet SEO-prosess for det lokale renholdsfirmaet var gjennomførbart. Vi brukte virkemidler fra SEO-arbeid som tidligere kun var forbeholdt enterprisene og sørget for at det lokale renholdsfirmaet Riktig Renhold ble dominant på internett i sitt geografiske nedslagsfelt.

Videre i denne artikkelen forklarer vi akkurat hvordan hypotesen ble testet, hvilke forutsetninger som måtte være på plass og hvilke resultater grunderen fikk.

 / Patago.no

Se hva vi gjorde

I dag skal vi vise dere hvordan vi ved hjelp av SEO tok en lokal forretning fra 39 til over 2.300 besøkende per mnd på kun 20 måneder…

… Det utgjør 60x så mye trafikk som tidligere.

Faktisk 60-doblet vi ikke bare trafikken, vi:

  • Økte antall henvendelser fra potensielle kunder fra månedlig til daglig
  • Inntok topp5-plasseringer på alle relevante søkeord i deres geografiske område
  • Ble etablert som den mest synlige lokale renholdsbedriften iflg. data- og analyseverktøyet Ahrefs.

Denne veksten har vært svært viktig for renholdsbedriften, og grunderen mener selv at det har vært helt sentralt for at han har klart å opprettholde økonomisk vekst gjennom perioden..

 

Så hvordan fikk vi til dette? 

Vel, fortsett lesingen, så vil vi ta deg skritt for skritt gjennom prosessen vi brukte.

Forutsetnigner for casen

Kunden (Riktigrenhold.no) er et lokalt renholdsfirma som arbeider med bedrift- og privatkunder på Østlandet. Selskapet er drevet av Mantas, som er en typisk grunder og fungerer både som daglig leder, selger og altmuligmann.

Renholdsfirmaet er av seriøs art, og konkurrerer med en rekke andre både nasjonale og lokale renholdsfirma.

Det første vi gjorde:

  • Gjennomførte søkeordsanalyse for å avdekke søkeord potensielle kunder faktisk bruker
  • Analyserte selskapets konkurranse
  • Utarbeidet en teknisk SEO-analyse av nettstedet

Analysen avdekket at enkelte av disse aktørene, virkelig visste hva de holdt på med i søkemotoren. Spesielt de nasjonale aktørene.

Analysen avdekket også at det var behov for et re-design av selskapets nettside.

Sentrale utfordringer vi måtte løse

  • Selskapet var en lokal forretning med begrenset budsjett. Vi måtte derfor håndtere casen basert på relativt lave budsjettrammer.
  • Selskapet trengte å få bygget en ny nettside fra scratch for å i det hele tatt bli konkurransedyktig på nett.
  • De måtte konkurrere mot nasjonale renholdsfirma som var betydelig investert i SEO- med egne markedsavdelinger.

I tillegg ønsket renholdsfirmaet å rangere opp relevante søkeord for flere byer på østlandet, faktisk både Oslo og byer i Østfold og Vestfold…

… Noe som kompliserer lokal SEO.

Slik utviklet vi en SEO-planen

Strategien vi valgte ble brutt ned i flere deler:

  • Søkeordsanalyse
  • Konkurranseanalyse
  • Teknisk analyse
  • Innholdsstrategi
  • Sidestruktur
  • Lenkebygging
  • Innholdsoptimalisering

Det var kombinasjonen av disse tiltakene som sørget for 60x så mye trafikk i løpet av 20 måneder.

Steg #1 – Søkeordsanalyse

Det første vi gjør for alle nye klienter er å gjennomføre en detaljert søkeordsanalyse.

Vi startet med å bruke tjenestene til renholdsfirmaet og få en liste over søkeord grunderen kunne tenke seg å rangere for å bygge ut analysen.

Deretter brukte vi Ubersuggest for å finne relevante termer

og etter at vi fant flere relaterte søkeord her..

brukte vi keywordshitter til å utvide alle søkeordene

Når vi nå hadde samlet en lang liste av søkeord, var det på tide å filtrere de ned:

  1. Vi fjernet lignende/duplikate søkeord
  2. Vi bygget ut kategorier for nettsiden

Deretter gikk vi videre til neste steg: Finne konkurrenters søkeord.

Steg #2 – Konkurrentanalyse

En vel gjennomført konkurrentanalyse er vitalt for å lykkes med SEO.

Analysen forteller oss mer om hva som skal til for å klare å konkurrere med dem, men det gir oss også data om flere søkeord vi bør være med å konkurrere om.

Når du analyserer en konkurrent ønsker du å se på:

  • Søkeord og trafikk
  • Lengde på innhold
  • Innholdets mål
  • Hvilken type sider som rangerer (forside, undersider, artikler, kategorisider)
  • Hvor sterkt domenet er
  • UX (brukerdesign)

Ved å analysere konkurransen vil du få et godt bilde på hvordan du kan vinne frem i søkemotoren. 

Steg #3 – Teknisk analyse

For å rangere opp nettsiden var vi helt avhengig av at den var bygget rett fra et teknisk perspektiv.

En teknisk analyse innholder vanligvis ting som:

  • Sidestruktur
  • Lenkestruktur
  • Nettsidens fart
  • Indekseringsproblemer
  • Duplikat innhold
  • Tynt innhold
  • Redirects
  • Schema

Vår tekniske SEO analyse avdekket en sentral ting:

Nettsiden var overhode ikke teknisk optimalisert – og vi måtte bygge nettsiden på nytt.

Vi valgte wordpress som plattform og utviklet en nettside basert på best practices for SEO.

Steg #4 – Innholdsstrategi

Så snart som vi hadde fullført søkeordsanalysen, konkurrentanalysen og samtidig bygget et sunt teknisk fundament å jobbe på startet vi med å implementere vår innholdsstrategi. I denne casen bestemt vi oss for å bryte opp strategien på følgende måte:

  • Først bestemte vi oss for våre hovedsøkeord og bygget ut innhold for disse
  • Deretter beveget vi oss inn på relaterte søkeord med kjøpsintensjon
  • Videre tok vi for oss typiske nisjerelatert spørsmål

Deretter sendte vi innholdsplanen til våres tekstforfattere og fikk bygget ut innholdet som var planlagt ila. det kommende året…

… Vi sørget for at innholdet var skrevet etter beste SEO-standard og at innholdet gikk grundig inn i tematikken.

Vi fortsatte å publisere 2 nye innlegg per mnd utover hele det første året.

Steg #5 – Internlenking

Etter at vi startet med innholdsproduksjon måtte vi nå sørge for at Google enkelt kunne finne de viktigste sidene på nettstedet.

Dette gjorde vi ved å implementer en strategi for internlenking som skulle gi Google signaler om hvilke sider vi syntes er viktig på nettstedet.

Ved å ta i bruk denne taktikken vil vi sikre forbedrete rangeringer for de sidene vi ønsker å rangere.

Vi brukte en balansert kombinasjon av ankertekst i lenke internt på nettsiden for å unngå noen form for unaturlig lenking.

 

Steg #6 – Lenkebygging

Det er ingen tvil om at:

Lenker er den viktigste rangeringsfaktoren til Google.

Likevel vil ikke lenker bety noe som helst uten en god optimalisert nettside. Samtidig vil unaturlige lenker skade nettstedet mer enn det tjener det.

For å kunne konkurrere i nisjen var vi nødt til å øke antall lenker mot domenet.

Basert på vår analyse måtte vi ha et minimum av 25 lenker for å konkurrere.

Derfor satt vi i gang med å bygge lenker fra relaterte nettsteder i renholdsbransjen og økte lenkeprofilen fra 5 til 27 inngående lenker iløpet av perioden.

Steg #7 – Innholdsoptimalisering

Etter at nettsiden var teknisk optimalisert, innnhold var langet og publisert, nødvendige lenker var bygget var tiden inne for å holde siden optimalisert. Dette gjorde vi gjennom følgende tiltak:

  1. Overvåke rangeringer og konkurranse – umiddelbart bygge ut innhold eller lenker når konkurransen spiste seg nærmere oss
  2. Optimalisering og endring av eksisterende innhold løpende basert på nye søkeord som dukket opp i Google Search Console.

Det var det! Så enkelt var det det å gå fra 39 til 2.371 månedlige besøkere ila 20 måneder!

Resultatene

Renholdsfirmaet etablerte seg som det mest synlige renholdsbyrået i sitt område..

Grunderen Mantas er strålende fornøyd, og har brukt oss fremdeles for flere SEO-prosjekter..

Ta kontakt med oss for å finne ut om vi kan hjelpe din lokale forretning